در باب ارزش دیتا و اطلاعات (Data, Information) در دنیای امروز همین بس که تا چند دهه قبل بزرگترین شرکتهای دنیا به لحاظ گردش مالی و حتی ارزش برند شرکتهای با سرمایه گذاریهای عظیم نفتی و صنعتی بودند، اما مدت زیادی نیست که شرکتهای داده محور که محصول اونها غالبا غیرملموس بوده پا پیش گذاشتند و یک به یک جایگاه شرکتهای سنتی و کالا محور رو تصاحب کردند!
با اقتباس از شاعر نیک اندیش ایرانی حکیم فردوسی میتونیم کمی این بیت رو به روز کنیم و بگیم:
توانا بود هرکه دانا بود ز دیتا دل کسب و کار برنا بود
هر کسب و کاری با داشتن اطلاعات بیشتر از نیازهای مشتریانش میتواند برنامهریزی و تصمیمگیری بهتری برای آینده خود داشته باشد.
این که بدانیم مشتریان ما از کدام خدمت یا محصولمان رضایت بیشتری دارند، دلیل نارضایتی آنان چیست، چه خدمت یا محصولی و در چه شرایطی بیشتر مورد نیاز آنان است، نیاز بازار چیست و در حیطه کاری ما افراد بیشتر به دنبال چه نوع محصول و خدماتی هستند و دهها مورد از این دست، برای هر کسب و کاری حیاتی و دارای اهمیت و ارزش است.
کسب و کارها با ایجاد پرسشنامههای آنلاین میتوانند بازار هدف، مشتریان کنونی و آینده خود را دقیقتر نیاز سنجی کنند، با استفاده از نظرسنجیهای ایجاد شده میتوانند کیفیت خدمات و کالایشان را بسنجند، محبوبیت برندشان را محک بزنند و تصمیمهای بعدی جهت توسعه کسب و کارشان را بهتر و موثرتر بگیرند.
ما برای سادگی کار در اینجا نمونههایی از پرسشنامهها و نظرسنجیهای آنلاین را ایجاد کردهایم که میتوانید برای سرعت بیشتر از آنها کمک بگیرید.