6 گام موثر برای اجرای یک پرسشنامه آنلاین

۱۳۹۸/۰۲/۱۵
title

می‌خواهید بدانید مشتری‌ها در مورد کسب و کارتان چه فکری می کنند؟ چه چیزی بیشتر مورد نیاز آن‌هاست و بابت چه خدمات یا محصولاتی حاضر هستند مبلغی پرداخت کنند؟ به کمک این مطلب و فراگیری 6 گام برای اجرای موثر یک پرسشنامه آنلاین می‌توانید بهترین پرسشنامه آنلاین را تنظیم کنید. فرقی ندارد از گوگل فرم برای این کار استفاده می‌کنید یا از سیستم نظرسنجی تلگرام استفاده می‌کنید و یا از سایت‌های فرمساز خارجی مثل سروی مانکی و یا یک بستر داخلی و فارسی زبان مثل سایت جامع ویفرم ، این 6گام همه جا به کار شما خواهد آمد!


1. هدفتان از انجام پرسشنامه را مشخص کنید

آیا نیاز به بازخورد مشتریان دارید؟ آیا به دنبال اطلاعات عمومی یا شخصی مشتریان هستید؟ آیا این پرسشنامه برای مخاطبان خاصی تنظیم می‌شود یا جنبه عمومی دارد؟ قبل از هر اقدامی باید بدانید که با چه هدفی قصد ایجاد یک پرسشنامه آنلاین را دارید.

2. لیستی از سوالات را تهیه کنید

با توجه به هدفتان لیست سوالات پرسشنامه را تهیه کنید. بهتر است تا سوالات کوتاه و ساده باشد. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به سوالات کوتاه و چند گزینه‌ای پاسخ دهند. 

تعداد زیادی سوال نپرسید و سعی کنید با حداقل تعداد سوالات به جواب‌های اصلی خود برسید.

سوالات ابهام برانگیز و نامربوط اغلب جواب‌هایی دو پهلو دارد.

در نظر داشته باشید که شرکت کننده‌ها به طور معمول مجبور نیستند به همه سوالات شما جواب بدهند.

3. از افراد دعوت به مشارکت کنید

راه‌های زیادی برای دعوت افراد برای تکمیل یک پرسشنامه آنلاین وجود دارد. پرسشنامه خود را در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کنید و از افراد برای شرکت در نظرسنجی دعوت کنید. ارسال ایمیل به لیست مشترکان، ارسال پیامک، دعوت به شرکت در نظرسنجی با بنرهای تبلیغاتی در وب سایت‌ها و... همگی روش‌های موثری هستند که با توجه به هدفتان می‌توانید هر کدام از این روش‌ها را انتخاب کنید. یا می‌توانید از ما بخواهید، ویفرم می‌تواند با توجه به جامعه هدف مورد نظر شما، پرسشنامه را بین افراد توزیع کند.

4. پاسخ‌ها را جمع‌آوری کنید

تعداد نمونه‌ها روی نتیجه تحقیقات اثر مثبت دارد پس برای اینکه نرخ پاسخ به پرسشنامه آنلاینتان را بیشتر کنید می‌توانید از مشوق‌ها استفاده کنید. اعطای کد تخفیف، شانس شرکت در قرعه کشی، هدیه، کمک به یک خیریه راه‌هایی هستند که می‌توانند افراد را به شرکت در تکمیل پرسشنامه شما تشویق کنند. یکی دیگر از راه‌های موثر این است که به شرکت کنندگان بگویید که در نهایت نتایج را با آنان به اشتراک خواهید گذاشت.

5- نتایج را تجزیه و تحلیل کنید

برای بررسی و آنالیز پاسخ‌ها و تهیه گزارش بصری می‌توانید از انواع نمودارها و جداول کمک بگیرید. همچنین ویفرم قابلیت منحصر به فرد "ابر کلمات" (word clouds) را برای تحلیل نوشته‌های متنی کاربران پیاده‌سازی کرده است. با خروجی گرفتن (Export) از نتایج پرسشنامه‌ها می‌توانید از نرم‌افزارهای آماری (مانند SPSS یا Excel) نیز برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده استفاده کنید.

6. یک گزارش تهیه کنید

و آخرین گام در اجرای یک پرسشنامه آنلاین با نوشتن گزارش به پایان می رسد. یک پرسشنامه موفق باید پاسخ‌های قابل قبولی را در مورد سوالاتی که در مورد کسب و کار، محصول و یا خدمتتان داشتید ارایه بدهد.