7 مزیت پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌های آنلاین

۱۳۹۸/۰۲/۱۵
title

چطور از تعداد زیادی از افراد جامعه هدفمان اطلاعات مفید به دست بیاوریم اما با کمترین هزینه؟ بسیاری از کسب و کارهای نوپا توان اجرای نظرسنجی و پرسشنامه در سطح وسیع را ندارند. نه نیروی لازم را دارند، نه پول نه وقت و نه اصلا راهش را بلندند پس چاره چیست؟

پرسشنامه آنلاین ابزاری برای جمع آوری داده‌های مورد نیاز است. به طور ساده پرسشنامه شامل مجموعه ای از سوالات هدفمند است که می‌بایست پاسخ داده شود. اگر چه پرسشنامه یکی از روش‌های متداول در اجرای نظرسنجی‌ها تلقی می شود ولی محققین آن را یک ابزار عالی برای تحقیق و جمع‌آوری داده‌ها نیز می دانند. در این مطلب 7 مورد از ویژگی‌ها و مزایای پرسشنامه‌ آنلاین را بررسی می‌کنیم:

1. راه حلی ارزان و عملی

پرسشنامه‌های آنلاین مقرون به صرفه‌ترین راه برای جمع‌آوری اطلاعات است. در مقایسه با دیگر روش‌های تحقیق قیمت تهیه پرسشنامه بسیار کمتر است. برای مثال با قرار دادن یک پرسشنامه در وب‌سایت یا شبکه اجتماعی خودتان می‌توانید اطلاعات زیادی را از نظرات کاربران به دست آورید. امکان ارسال پرسشنامه به مشتری‌های شرکت از طریق ایمیل هم وجود دارد. به طور سنتی برای اینکه اطلاعات جامعی را از گروه بیشتری و در زمان کوتاه‌تری به دست آورید، ناچار به صرف هزینه‌های هنگفت هستید ولی با یک پرسشنامه آنلاین قوی می‌توانید ساده، ارزان و موثرتر به خواسته‌تان برسید.

2. کاربردی بودن بدون محدودیت زمانی

یکی از مزایای پرسشنامه عملی بودن آن است. مدیریت جمع آوری داده‌ها و هدایت پرسشنامه به گروه‌های انتخابی در عمل امکان پذیر است. در واقع می‌توانید سوالات را به صورت هدفمند برای کسب اطلاعات مورد نظر، انتخاب کنید. پاسخ‌دهندگان این فرصت را دارند که پاسخ‌ها را ارسال کنند و هیچ فشاری برای تکمیل پرسشنامه در زمان مشخص وجود ندارد. در واقع محدودیت زمانی برای تکمیل پرسشنامه آنلاین در یک زمان محدود وجود ندارد.

3. دریافت سریع نتایج

سرعت جمع آوری داده‌ها یکی دیگر از مزایای پرسشنامه آنلاین است. پرسشنامه آنلاین سریع‌ترین راه برای دریافت نتایج است. به این معنی که می‌توان در مدت زمان محدود و حتی کمتر از 24 ساعت، به نتیجه مطلوب رسید. تعداد کاربران آنلاین و گوشی‌های موبایل هر روز بیشتر می‌شود، بسیاری از کسب و کارهای موفق توانسته‌اند از حضور میلیونی کاربران در فضای آنلاین برای تکمیل پرسشنامه‌ها و جمع‌آوری نتایج مفید و موثر استفاده کنند. به این ترتیب دیگر نیازی نیست پرسشنامه‌ها را چاپ، توزیع و جمع‌آوری کنید و منتظر دریافت پاسخ پرسشنامه‌ها باشید، همه موارد به صورت آنلاین انجام می‌شود.

4- مقیاس وسیع تر

پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌ها به شما امکان می‌دهد اطلاعات را از یک جامعه بزرگ آماری جمع‌آوری کنید. در واقع با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان می‌توانید یک شهر یا کشور دیگر را در فرسنگ‌ها دورتر، هدف قرار دهید. کاربردی‌ترین مزایای پرسشنامه قابلیت چند زبانه بودن آن است. با توجه به گستردگی اینترنت دیگر جغرافیا یک محدودیت در تحقیقات بازار محسوب نمی‌شود. قابلیت چندزبانه بودن، امکان استفاده بیشتر از پرسشنامه‌های آنلاین را در سطح بین‌المللی  فراهم کرده است.

5- امکان مقایسه با دیگر تحقیقات

نتیجه تحقیقات وقتی ارزشمند است که قابلیت مقایسه با نتایج دیگر تحقیقات را داشته باشد. نتایج حاصل از داده‌های پرسشنامه‌های آنلاین قابل مقایسه و ارزیابی با دیگر روش‌های تحقیقاتی است، این از بزرگترین مزایای پرسشنامه آنلاین به حساب می آید. برای حصول نتیجه بهتر لازم است در تنظیم پرسشنامه‌های بین المللی و فرامرزی به ترجمه صحیح و تفاوت‌های فرهنگی نیز توجه شود.

6-تجزیه و تحلیل آسان

بدون بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها نمی‌توان اطلاعات آماری صحیحی کسب کرد. از دیگر مزایای پرسشنامه آنلاین می‌توان به سهولت دستیابی به نتایج اشاره کرد. در اغلب نظر سنجی‌ها از پرسشنامه‌های آنلاین استفاده می‌شود زیرا به سادگی می‌توان ماهیت پاسخ‌های دریافتی را تجزیه و تحلیل کرد. در این زمینه ابزارهای آنلاین زیادی ارائه شده که به سادگی نتایج گزارش‌ها را تفسیر می کنند. استفاده از نمودارها و جداول آماری برای ارائه اطلاعات حاصل از پرسشنامه‌ها به سادگی امکان پذیر است.

7- ناشناس بودن پاسخ‌دهنده

در نظرسنجی‌های آنلاین، پاسخ‌دهندگان می‌توانند ناشناس بمانند و این یک فرصت عالی برای دریافت پاسخ‌های واقعی‌تر و صادقانه‌تر است. حتی در مصاحبه‌های تلفنی و یا سایر روش‌های سنتی به سادگی نمی‌توان اطلاعات را از افراد به صورت ناشناس جمع‌آوری کرد.